Ett laddat möte

9 juni 2022
Anton-Norrhult_installing

Anton Norrhult installerar laddbox

En solig dag i maj är Nexans på plats i Gnosjö. Bredvid en hästhage där hästarna betar av det vårgröna gräset ligger laddboxtillverkaren Garos parkering, här har man satt upp sju nya 22kW laddboxar. Davids Elteknik har utfört arbetet och idag är delägare Mattias Färnemyhr och elektriker Anton Norrhult här för att koppla in de sista kablarna och slutföra projektet.

Försäljningen av elbilar ökar stadigt, hur märks det hos er?
Vi tyckte att vi gjorde mycket installationer för elbilsladdning redan tidigare men detta året har det exploderat och vi gör minst ett sånt här jobb i veckan nu. Det är ganska jämt fördelat mellan privatpersoner och företag där skillnaden är mängden laddare som installeras på samma plats.

Vilka är utmaningarna vid en sådan här installation?
Det är generellt inga större utmaningar men vi har alltid en tydlig dialog med kunden innan för att komma fram till vad det är som de efterfrågar och har behov av.

Ni har valt att jobba med Nexans kabel MXQ Easy™ Styr, varför föll valet på just den?
Vi har sedan länge arbetat med er kabel EQLQ Easy vid installation av enklare laddboxar, så valet låg nära till hands när vår delägare Magnus föreslog MXQ Easy Styr för detta projekt. Han har bra koll på nyheter i branschen.

Vad kul att vi får vara med första gången ni arbetar med den, hur var den att arbeta med?
Otroligt smidigt. Två kablar i en där man direkt får med sig både kraft och styrning. Lättskalad och tidseffektiv. Uppskattar den mjuka ”M”-ledaren som gör installationen lätt där det är trångt.

“ Att kombinera kraft, styr och möjlighet till lastbalansering med en och samma produkt kommer gälla flera år framöver. ”

Mattias Färnemyhr

Delägare, Davids Elteknik

Vad är skillnaderna mot andra kablar ni arbetat med?
Kabeln uppfyller alla installationsregler och kommer som en två-i-en lösning vilket sparar mycket tid.

Det låter som ni kommer fortsätta använda kabeln?
Absolut, den var så lättjobbad att det inte finns någon anledning att byta till annat.

Känns det som att dagens installation är framtidssäkrad?
Ja, som marknaden ser ut nu. Att kombinera kraft, styr och möjlighet till lastbalansering med en och samma produkt kommer gälla flera år framöver.

Om du får sia ytterligare om framtiden, vad kommer krävas av utvecklingen kring kablar framöver?
Kring marknaden av elbilsladdning så beror det på hur laddarna i sig utvecklas så vi får se.

8 anställda, Davids Elteknik

Davids El grundades 2007. Företaget installerar, programmerar, projekterar och reparerar el-, KNX, larm, passage- och nätverksanläggningar.

500 anställda, Garo

Garo grundades 1939. De arbetar med utveckling och tillverkning av produkter inom el och e-mobility.

Anton-Norrhult_installing

Vi tackar Davids Elteknik och Garo för att ni valde Nexans MXQ Easy Styr och att vi fick vara med er på plats.

Vi lämnar hästarna som betar bredvid laddande elbilar och fortsätter vårt hållbara arbete med att elektrifiera framtiden.

Produktdatablad MXQ Easy Styr

Jonas Brännström