Nytt nummer av Kabelvärden #1 2021

29 juni 2021

Stadsnät hittar ut till glesbygd

Det är många små steg som måste klaras av när det är dags att blåsa en av de sista delarna av den huvudkabel som ska förse Mahult, ett par mil öster om Halmstad, med fiber till hemmen.

Det börjar med att en kabelbrunn ska tömmas på regnvatten, att en blåsutrustning ska kopplas till en 40 millimeters slang och att en kompressor som kan pumpa upp ett tryck på 15 bar ska startas.

Sedan tejpas en ”fallskärm” av skumgummi på en ribbonkabel med 384 fibrer. Kabeln stoppas i slangen. Ingången tätas med en mjuk packning som släpper förbi kabeln men som inte släpper ut luft. Tryckluften släpps på samtidigt som en blåsmaskin matar fram kabeln med hjälp av en hydralikmotor. En kabeltrumma från Nexans med 3 200 meter kabel börjar snurra som ett bevis på att matningen funkar. Nästa gång kabeln blir synlig är när den dyker upp i en brunn tre kilometer österut, i samhällets utkant.

64 procent har valt att ansluta sig
Mahult är slutstation för en fiberutrullning som Halmstads stadsnät startade inne i Halmstad i början på 2000-talet och som via Simlångsdalen tagit sig ut till den ort där Töddesjön och Gyltigesjön möts, en gång i tiden ett stopp längs järnvägslinjen Halmstad–Bolmen. Efter Mahult finns bara skog fram till gränserna mot Ljungby och Hylte kommuner. Utbyggnaden har krävt runt 15 000 meter stamfiberkabel och runt 14 000 meter kundfiber. 64 procent av byns 178 potentiella kunder har tackat ja till att ansluta sig till nätet för en kostnad på 4 000–5 000 kr.

Det är Hallandsföretaget Blacklink som ansvarar för förläggningen. När företaget bildades för tio år sedan var de få som såg förutsättningar att i närtid dra fiber till ett litet samhälle som Mahult. Men mycket har hänt under åren, både vad gäller fiberkabel och kringutrustning.

– Kablarna har blivit tunnare, och kan därmed blåsas längre i samma kanalisation. De är också kraftfullare, så att klenare kablar kan transportera större datamängder. Det innebär att det numera ofta kan räcka med en fiberkabel i stället för två. Lägg till att blåsutrustning och svetsar har utvecklats otroligt mycket, så att jobben kan göras enklare och snabbare, säger fiberteknikern Markus Olofsson.

Gör det mesta själva
Blacklink ansvarar för hela fiberbyggnationen och gör i dag det mesta jobbet själva, ibland med hjälp av dotterföretaget Blacklink Entreprenad.

– Förr jobbade vi med flera entreprenörer. Men det blir enklare att göra allt själv, att slippa ha en massa företag inblandade. Det blir också enklare för kunden som bara har en kontaktperson, säger Markus Olofsson.

I takt med att fiberkablarna förgrenar sig i byn minskar kabeldimensionerna. Huvudkabelns 384 fibrer blir till 192 fibrer, som sedan delar sig till en 96-fiberkabel ut till gator och grupper av hus. När kablarna slutligen når hemmen handlar det om en 2-fiberkabel.

Nexans är stor leverantör till Blacklink. Företagen har också ett utvecklat samarbete där Blacklink får agera som testare av nya produkter.

– Vi har bland annat testat en del tunna kablar som gör det lättare att dra fiber och lasermärkta kablar där märkningen inte slits bort. Vi gillar vad vi sett, och Nexans lyssnar på vad vi säger om nya produkter även när det är kritik, säger Markus Lerby, även han fibertekniker.

– Över huvud taget funkar samarbetet med Nexans väldigt bra. Trots att de är en stor leverantör är det lätt att få kontakt med människor. Och behöver man grejer så brukar de fixa det mesta, säger Markus Olofsson.

Dålig mobiltäckning största problemet
Ute i Mahult har det mesta flutit på bra.
– Grävarna har haft en del problem med berg i marken. För oss är dålig mobiltäckning det största problemet, vilket inneburit att våra kolleger inte kunnat nå oss för att berätta att fibern kommit fram när vi blåser ut den i kanalisationen, säger Markus Lerby.
Runt om i världen börjar kopparkablar kopplas bort eller rivas upp. Trådlös teknik blir allt starkare när 5G-nätet startar på allvar. Men Markus Olofsson tror att dagens fibernät kommer att finnas kvar länge.

– Och vara konkurrenskraftigt väldigt länge. Det finns i alla fall ingen trådlös teknik som är i närheten av samma kapacitet och stabilitet som fibernätverk, säger han.