Finans

Helårsresultat 2021

1 mars 2022

En framgångsrik helomvändning mot att bli en ledande aktör inom elektrifiering.

• Starka insatser under 2021 genom alla affärsområden ger utomordentligt EBITDA, fritt kassaflöde och ROCE-resultat
  • Högkvalitativ justering på 2,2 miljarder euro för fördröjningen av Subsea High Voltage belyser en unik risk-/belöningsmodell
  • Investering i utökad kapacitet vid Halden-anläggningen påbörjad enligt den nya strategiska planen
  • Uppgång i nettoresultatet till 164 miljoner euro, understött av prisökningen på koppar
  • Föreslagen utdelning om 1,2 euro per aktie, från 0,7 euro år 2020
  • Våra ESG-åtaganden är på rätt spår och ser ännu ljusare ut tack vare utnämningen av Marc Grynberg som ”Climate Director”
  • Framgångsrik utveckling när Nexans avslutar det första kapitlet i omvandlingen till ”New Nexans”. Vi rör oss framåt mot elektrifiering när koncernen inleder det andra kapitlet: ”Winds of Change”

Standardförsäljningen[1] ökade med +8,3 %, organisk tillväxt[2] från året innan till 6 054 miljoner euro 2021, med ett stabilt fjärde kvartal med ökning på +8,5 procent, med stöd av stark efterfrågan, positiv mix-/prishantering och upptrappning vid årsslutet från High Voltage & Projects i linje med projektfasning
Aktuell försäljning på 7 374 miljoner euro 2021, en ökning på +26 % jämfört med 2020, mot bakgrund av inflationen av kopparpriset.

EBITDA på 463 miljoner euro och EBITDA-marginal på 7,6 %, upp +157 bps jämfört med 2020, tack vare selektiv tillväxt, effektiv hantering av råvaruförsörjning och kostnadsinflation, strukturell komplexitet och kostnadsminskningar drivna av omvandlingsplanen ”New Nexans”.

Utomordentligt ROCE-resultat[3] på 16,4 % i slutet av december 2021, trots strategiska kapitalinvesteringar

Utomordentligt fritt kassaflöde[4] på 179 miljoner euro, vilket överträffar förväntningarna och återspeglar koncernens SHIFT-omvandling, strikta rörelsekapitalhantering och beaktande av likviditetsgenerering

Solid balansräkning med en ny rekordlåg nettoskuld på 74 miljoner euro, vilket innebär en bruttosoliditetsgrad på 0,2x EBITDA och stöd för Nexans strategiska ambitioner 2022–2024

Högkvalitativ justering på 2,2 miljarder euro för fördröjningen av Subsea High Voltage[5] belyser en unik risk-/belöningsmodell, gedigen meritlista och förstklassiga tillgångar, vilket ger koncernen en utmärkt position i projekt som Empire Winds, Thyrrhenian Links, Moray West och South Fork

Toppmodernt Nexans Aurora-fartyg och Charleston-anläggningen i USA, strategiska High Voltage & Projects kapitalinvesteringar, fullt i drift under Q4 2021

Riktlinjer för 2022: EBITDA på 500–540 miljoner euro och normaliserat fritt kassaflöde på 150–200 miljoner euro.

“ 2021 års resultat visar hur väl vi kunnat följa vår industriella 10-årsplan som vi kallar New Nexans. Den presenterades i november 2018 och vi har nu avslutat det första kapitlet. Vi är nu redo för det andra kapitlet: Att göra företaget till en fullfjädrad Electrification Pure Player. Vi är målmedvetna och beslutsamma. Vår strategi Winds of Change 2022–2024 är väldefinierad och vår färdplan utstakad. Vi kommer att fullfölja våra ambitioner och genomföra vår handlingsplan steg för steg, lika rigoröst och framgångsrikt som vi har gjort under de senaste tre åren. Nexans står orubbligt fast. Vi kommer att ta vara på energiomställningens momentum och frigöra bolagets fulla potential.

Christopher Guérin

Koncernchef

Fotnoter

[1] För att neutralisera effekten av fluktuationer i priser för icke-järnhaltiga metaller och därmed mäta den underliggande försäljningstrenden beräknar Nexans också sin försäljning med hjälp av standardpriser för koppar (standardpris på 5 000 euro/t) och aluminium (standardpris på 1 200 euro/t).

[2] Försäljningssiffran för 2020 som används för likvärdiga jämförelser motsvarar försäljning till standardpriser för icke-järnhaltiga metaller, justerat för effekterna av valutakurser och förändringar i konsolideringens omfattning. Valutakurser och förändringar i konsolideringens omfattning påverkade försäljningen till standardpriser för icke-järnhaltiga metaller med 38 respektive 158 miljoner euro.

[3] 12 månaders rörelsemarginal vid utgången av perioden, sysselsatt kapital exklusive antitrustavsättning.

[4] Exklusive M&A- och aktieverksamhet.

[5] Justerad Subsea-fördröjning inklusive kontrakt som ännu inte genomförts.

Gabriella Myrén

Communication and Event Manager Nordics