Nexans tecknar avtal om att förvärva Reka Cables från Reka Industrial

10 nov. 2022

Nexans SA meddelade idag att man har ingått ett aktieöverlåtelseavtal med Reka Industrial Plc  att förvärva Reka Cables. Förvärvet kommer att stärka Nexans position i Norden inom elektrifieringen, främst avseende elnät och installation.

Reka Cables grundades 1961 och är verksamt inom tillverkning av låg- och mellanspänningskablar för installation och elnät. Med en omsättning som förväntas överstiga 160 miljoner euro under 2022 och med 270 anställda, är företaget en av ledarna på den finska marknaden som verkar i fyra länder. I november 2021 blev företaget en av de första kabeltillverkarna som blev koldioxidneutrala enligt Scope 1 och
Scope 2.

Nexans kommer att förvärva Reka Cables för 53 miljoner euro, inklusive en finansiell nettoskuld på 6,5 miljoner euro i slutet av september 2022. Transaktionens genomförande är villkorat av myndighetsgodkännande och förväntas ske under första halvåret 2023.

“ Med ett djupt engagemang för energiomställning och koldioxidneutralitet är Reka Cables helt i linje med koncernens strategiska ambition att bli en Pure Electrification Player som åtagit sig att bidra till koldioxidneutralitet senast 2030. Denna förstklassiga finska verksamhet kommer ytterligare att bidra till Nexans förmåga att förse våra nordiska kunder med högkvalitativa och säkra kablar i regionen. Jag är övertygad om att denna överenskommelse kommer gynna såväl Reka som Nexans vad gäller synergier och framtida utvecklingsmöjligheter. ”

Christopher Guérin

Nexans koncernchef

“ Reka har konsekvent levererat kablar av hög kvalitet. Som en global aktör inom elektrifiering och en aktiv främjare av energiomställningen passar Nexans utmärkt för Reka Cables. ”