Kabelvärden # 2 2022: Lärdomar från en översvämning

13 dec. 2022
Foto Magnus Broberg

I augusti år 2021 svämmade Gävle över. Källare med mätarskåp och annan elutrustning vattenfylldes. Vatten steg även upp över kabelskåp och nätstationer. Ändå klarade sig elnätet i Gävle i stort bra. Nu kan andra nätägare och installatörer ta del av erfarenheterna från översvämningen.

Klimatförändringarna gör att vi kan räkna med ostadigare väder
Det kan vara värmeböljor likväl som skyfall. En försmak på en ny framtid sågs den 17–18 augusti 2021, när det i Gävle regnade 166,2 millimeter på 24 timmar, varav 102 millimeter av dessa föll på två timmar. Eftersom det normalt sett regnar 70–80 millimeter under hela augusti månad i området ställde skyfallet till stora skador. Hus översvämmades, vägar sköljdes bort, bilar hamnade under vatten, för att nämna några saker.

El och vatten är ingen bra kombination. Gävle Energi fick bråda dagar. Inte minst då samhället och infrastrukturen inte är byggt för att möta denna mängd nederbörd under så kort tid. Fredrik Andersson, då entreprenadchef på Gävle Energi, i dag verksamhetsledare vid branschföreningen Elinorr, berättar om två saker som stack ut.
  – Det ena var att det fanns infrastruktur som hamnade helt under vatten, som el, fiber och vägar. Det andra var att elen i många hus gick in i källaren, där också mätarskåpen och elcentraler placerats. Dessa hamnade i många fall under vatten.

Farligt jobb
Vid översvämningen blev Gävle Energi snart nedringda av oroliga Gävlebor. Gävle Energi fick planera om för sina medarbetare för att klara denna mängd arbete. De hjälptes åt och arbetade över gränserna så gott som möjligt för att fokusera på fel-avhjälpning ute i fält, även för anläggningar som tillhörde företagets kunder.Det rörde sig exempelvis om elurkopplingar, att bidra med mobil reservkraft som ersatte energi från nätstationer som hamnat under vatten och inkoppling av tillfällig el för att exempelvis kunna pumpa bort vatten.

Men det var ett jobb med många faror.
  – Alla problem av elektrisk karaktär hade vi bra koll på. Men det var farligt så till vida att det var väldigt svårt att ta sig fram, inte bara på grund av vattenståndet utan också för att det uppstod stora risker med underminerad mark, bråte som flöt omkring och oklara vattendjup.

relaterade nyheter
Väg som underminerats av vatten
Tänk efter före
  • Under vatten händer ingenting med kablarna, såvida inte manteln är skadad. Däremot är det känsligare vid avsluten och kopplingarna. Där rekommenderar vi alltid att installatörerna använder grenbyxor för att täta.
  • Vind är ofta värre för kablar än vatten. Vi förordar därför i första hand nedgrävning och i andra hand isolering av luftledningar.
  • Förebygg skador genom att placera elektrisk infrastruktur och annan utrustning på rätt plats. Kundanslutningar som mätarskåp bör sättas i fasadskåp på yttervägg eller markmätarskåp utomhus, inte inomhus eller nere i en källare.
  • När vägar byggs eller byggs om gäller det för ägare av elnät och annan nätinfrastruktur att ha koll på vad som händer. Kabelskåp eller nätstationer kan plötsligt hamna lägre än sin omgivning. Ha bra dialog.

Människor i kris
Samtidigt som arbetsuppgifterna för Gävle Energis tekniker var närmast oräkneliga gällde det också att hålla koll på framtida flöden.  Gavleån hade ett flöde på 105 kubikmeter i sekunden mot 2 kubikmeter en vanlig torr augustidag. För att få flödet att gå ända ut i Östersjön fick åfåran, dammluckor och intagsgaller ständigt renas.

Arbetet fick också en närmast terapeutisk dimension.
  – Våra medarbetare träffade många människor i kris. Samtidigt som de själva kunde vara drabbade, de bodde ju också Gävle. I efterarbetet var det viktigt att ge medarbetarna tillfälle till debriefing, säger Fredrik Andersson som fortfarande är stolt över vad medarbetarna på Gävle Energi lyckades utföra.
– Det var en riktig hjälteinsats där alla ställde upp för varandra och för alla Gävlebor.

Viktigt att dela erfarenheter
När den rent akuta krisen var över så kunde Gävle Energi bland annat konstatera att företaget tappat kontakten med över 2 000 elmätare och att 150 elmätare fick bytas på grund av vattenskador.

Fredrik Andersson  och hans kolleger på Gävle Energi sammanställde sina erfarenheter – för egen och för andra nätägares del. De har under året som gått besökt andra företag och elnät för att berätta om vilka slutsatser de dragit. Erfarenhetsspridningen i branschen är god, vilket gynnar alla.
  – Vad vi har kunnat se är den nedgrävda infrastrukturen väldigt robust och vår utrustning kom lindrigt undan. Även kablarna hade klarat sig väldigt bra och inte tagit in något vatten. När vi testade dem tog vi hjälp av Nexans experter som kunde bekräfta att kablarna var rätt förlagda och att mantlarna inte åldrats för tidigt av kontakten med vatten.

I sin berättelse kan de också berätta om hur mängden vatten skapade problem, som de inte räknat med.
  – Gävle ligger nära havet och när det regnar så här mycket blir marken mättad. Dessutom får vi tillrinning från skogarna runt staden. Det gjorde att vattnet hittade nya vägar som vi inte hade räknad med, berättar Fredrik Andersson.

“ Vad vi har kunnat se är den nedgrävda infrastrukturen väldigt robust och vår utrustning kom lindrigt undan. Även kablarna hade klarat sig väldigt bra och inte tagit in något vatten. När vi testade dem tog vi hjälp av Nexans experter som kunde bekräfta att kablarna var rätt förlagda och att mantlarna inte åldrats för tidigt av kontakten med vatten. ”

Fredrik Andersson

Verksamhetsledare, Elinorr

Mycket kan man förebygga
Det råd han har att ge handlar till stor del om goda råd till slutkunderna. Framför allt att förebygga skador genom att placera elektrisk infrastruktur och annan utrustning på rätt plats.
  – Kundanslutningar som mätarskåp bör sättas i fasadskåp på yttervägg eller markmätarskåp utomhus, inte inomhus eller nere i en källare.
  – Kabelskåp eller nätstationer kan plötsligt hamna lägre än sin omgivning. Nyadiken eller framtida snöröjning kan också ställa till problem. Här är det viktigt att alla parter samarbetar och har en bra kommunikation säger Fredrik Andersson.

Gabriella Myrén

Communication and Event Manager Nordics