Företaget

Revansch för likström

22 dec. 2022

Likström kan göra överföring av stora mängder energi billigare och effektivare. Den kan ge stora fördelar vid lokal produktion, vid elanvändningen i hemmen och på arbetsplatser.

Det är runt 100 år sedan som förespråkarna för växelström, (AC) – med stöd av Nikola Tesla – vann striden mot de som förespråkade likström [DC) trots att Thomas Edison var en av dem. Effekten av det blev att växelström dominerat el-världen sedan dess.

Men inte helt, och nu ser vi en annan riktning. För det har visat sig att högspänning (HVDC – High voltage direct current) har ett antal fördelar vid överföring av energi på långa avstånd.

• Likström kräver mindre material: bara två ledare istället för tre som för växelström.
  • Energiförlusterna vid likströmsöverföringen minskar genom att bara aktiv effekt överförs, till skillnad mot växelström där man även får en reaktiv effekt, en effekt man inte kan utnyttja.

Frånvaron av reaktiv effekt innebär att vi kan överföra elen längre sträckor. Inte minst är HVDC-trenden synlig inom sjökablar –  för transport mellan länder och regioner samt i nät som överför energi från havsbaserad vindkraft in till land. Runt 20 000 kilometer HVDC-nät förväntas vara utbyggda före år 2030.
Allt fler elnätsägare ser nu även en möjlighet till energibesparing genom att använda likström i nät för mellan- och lågspänning. Det skulle i förlängningen bidra till en förändring av hur vi producerar, lagrar och förbrukar el. Vi ser redan hur solceller och vissa vindkraftverk levererar likström. Batterilagring av likström innebär en säkrad leverans av avbrottsfri el till datacentraler. Elfordonsbatterier har potential att laddas direkt med likström.

De flesta konsumentprodukter drivs idag av likström – datorer, tv, ledbelysning, telefoner och elfordon. Om dessa kunde försörjas direkt av likström, skulle det bygga bort behovet av energislukande adaptrar.
Nexans är i dag världsledande på marknaden för HVDC-kablar för förläggning i hav, inte minst tack vare kabelförläggningsfartyget Aurora. Nästa steg för Nexans blir att bidra till användningen av mera likström genom att utveckla kablar och tillbehör optimerade för likström i nät för mellan- och lågspänning.

Gabriella Myrén

Communication and Event Manager Nordics