Telekom

Priotec blåser liv i Norrbotten med fiber ifrån Nexans

12 jan. 2023

En novemberdag i Vidsel befinner sig Priotec ute på fältet för att blåsa 2 x 9000 meter GAHSL 96 ribbon fiberkabel ifrån Nexans.
De gör det på uppdrag av Älvsbyns kommun i samarbete med IT-Norrbotten.
Magnus Persson, Nexanssäljare för infra i norr, tog en pratstund med Priotecs grundare Robert Håland.

Kan du berätta lite om Priotec och vad ni arbetar med?
Vi är ett företag med bred erfarenhet inom fiber och bredband. Koncentrationen ligger främst inom industri och regionnät. En vanlig arbetsvecka kan vara i en vindkraftspark, under jord i en gruva, en kraftlinje eller ställverksområde.
Förutom att blåsa kabel eller hänga i stolp, så svetsar och mäter vi kablar som monterats.

Vad gör er unika i fiberbranchen?
Vi har förmånen av att få jobba tillsammans med våra kunder, där vi ofta kan ta fram lösningar för varje specifikt uppdrag och hitta leverantörer av det material som vi vill arbeta med. Varje anläggning kräver oftast en egen speciell lösning för att nå målet. Vi kan ta fram kapslingar till stolplinjer eller till switchar och ODF i gruvor mm.. Kort och gott så gillar vi utmaningar.

Priotec_CG2

Vad är det som avgör vilken kabel ni väljer i era projekt?

• Kabel som vi väljer skall förutom att klara morgondagens krav, även ha en historik med gott renommé.
  • Den skall vara anpassad och utprovad för det som man tänker använda den till - inte bara godkänd för.
  • Exempelvis utomhus, eller direktförlagd.
  • Den skall vara tillgänglig på marknaden utan att man behöver specialbeställa.
  • Den skall vara lätt att arbeta med i alla montageled, såsom blåsning och skarvning mm.
  • Den skall även kunna levereras i långa längder.

“ Vi behöver aldrig oroa oss för att det skulle vara fel på produkten när vi står ute i fält. ”

Robert Håland

grundare Priotec

Idag har ni valt att arbeta med GAHSL, varför har ni valt just denna typ av kabel?
Vi använder med fördel GAHSL när vi skall blåsa långa sträckor utan skarv på kabel. Den är fantastiskt bra att blåsa i vanlig 40/32 eller 40/29 slang, där vi har längder på över 3km mellan varje blåsgrop. Den är lätt att slinga när det behövs. Som exempel när vi installerade en 11 km lång GAHSL 48 utan skarv på sträckan. Då kunde vi utan problem slinga 5,5 km från trumman och sedan vända utrustningarna och blåsa vidare.

Hur är den att hantera och arbeta med?
Den är robust, fina egenskaper för blåsning, lätt att klamra på kabelstegar, fantastiskt fin att skala/avmantla, tydlig märkning av både kabel och fiber.

Har GAHSL uppfyllt era förväntningar på hur en kabel ska vara?
GAHSL ligger i framkant av våra förväntningar och har genom åren presenterat överraskande positiva egenskaper.

Vad uppskattar ni mest med de kablar ni använder?
Tryggheten i att vi får det som vi beställer när vi behöver det.

Finns det skillnader mot andra kablar som ni arbetar med.
Vi har under åren arbetat med en massa olika kablar från olika tillverkare och stött på olika försvåringar. Senaste 10 åren har vi koncentrerat oss på Nexans kablar och det är inte slumpen som avgjorde det valet.

Känns det som att de installationer ni gör är framtidssäkrade?
Absolut, våra installationer är framtidssäkra. Med det material som vi använder så kommer anläggningarna att hålla långt över horisonten. Man kan dock inte förebygga yttre påverkan som ex. i en gruva där man använder sprängmedel i sin dagliga verksamhet.

Hur ser ni på utveckling av kablar, vad kommer krävas i framtiden?
Nexans ligger i framkant av utvecklingen på de kablar som vi arbetar med. Framtida kablar kommer att kräva fler trådar i samma kabel. Med bibehållen vikt per km och givetvis samma eller bättre egenskaper vid förläggning. Jag ser fram emot att få prova den kabeln när den kommer ut på marknaden.

Hur ser ni på Nexans som leverantör av kablar?
Nexans har genom åren visat att de kan lika mycket om kundvård/relation som de kan om kabeltillverkning. Vi har alltid en nära och öppen dialog där vi känner ett stort förtroende för det som är lovat i samband med tillverkning och leveranser. Vad gäller kvalitet på produkter så är jag övertygad om att Nexans kvalitetsavdelning gör ett fantastiskt jobb. Vi behöver aldrig oroa oss för att det skulle vara fel på produkten när vi står ute i fält.

Vi tackar för pratstunden och är glada över att Priotec väljer våra kablar i Norrlands tuffa miljö, ett kvitto på att våra kablar är utvecklade för ett nordiskt klimat.