Hållbarhet

Återvinning av plast

22 mars 2023

Plast är inte bra för miljön. Samtidigt är det en produkt med exceptionella egenskaper. Nexans metod för att minska plastens miljöpåverkan går via återvinning, användning av återvunna material och ekodesign.

Över åtta miljarder ton plast har producerats sedan 1950. Bara år 2019 tillverkades 460 miljoner ton plast, varav hälften sändes till deponi. Alla vet att plast skadar miljön:

• Dels via tillverkningen där råmaterialet är fossil olja, någon som år 2030 förväntas bidra med utsläpp av mer än 1,34 miljarder ton klimatskadlig koldioxid
  • Dels via avfall, inte minst i havet som år 2050 beräknas att ha mer plast än fisk räknat i vikt om inget görs. Men även på marken ställer plast till stor skada, på grund av materialets hållbarhet, som gör nedbrytningen i naturen extremt långsam.

Världen är ändå full av produkter tillverkade av plast, eftersom plast har oslagbara egenskaper när gäller hållbarhet och förhållandet mellan vikt och fysiska egenskaper som gör det lätt att göra både mjuka och hårda produkter.

Nexans, vars kablar i många avseenden är beroende av plastens goda egenskaper, är förstås medvetet om problemet, och en stor del av företagets forsknings- och utvecklingsresurser används för att minimera plasternas miljöpåverkan.

Läs mer (på engelska):

Infografik som visar hur kemisk återvinningsteknik kan hjälpa oss att gå från en linjär plastekonomi till en cirkulär.

Målet är att skapa en cirkulär användning av plast. Det görs framförallt inom tre områden:

• Förlängd användning genom återvunnet material.

Handlar i första hand om att använda återvunnen plast i produktionen. Nexans har lanserat företagsomfattande initiativ med målet att använda 30–60 procent återvunnen plast i samtliga kabelfamiljer.

• Återvinning av eget avfall

Nexans arbetar för att förbättra återvinningen av uttjänta kablar. Dessutom har Nexans satt upp målet att återvinna 100 procent av företagets produktionsavfall.

• Ekodesign av kablar

Dagens kablar har en komplex design som kan göra det svårt att återvinna vissa ämnen. Men nu används allt mer ekodesign där farliga ämnen väljs bort i den mån det är möjligt. Men en annan viktig del i det arbetet är en förenklad konstruktion som gör det enklare att återvinna plastmaterialen och att ge kablarna en längre livslängd.

Gabriella Myrén

Communication and Event Manager Nordics