Biobaserade transporter

30 okt. 2023

Resan för ett lägre klimatavtryck

Nexans Sverige är miljöcertifierade enligt ISO 14001 vilket visar att vi lever upp till konkreta och erkända miljökrav. Vi har också satt ett mål om nettonollutsläpp från fabriken i Grimsås 2026. Men vi vill mer. Transporter är en betydande orsak till utsläpp och transporterna till och från vår fabrik i Grimsås är inget undantag. De går att påverka!

Det biobaserade drivmedlet HVO100 minskar koldioxidutsläpp med upp till 80%. Det är en självklarhet för oss att satsa på detta. Vi har startat med att upprätta en ”grön korridor” ifrån vår fabrik till grossisten Ahlsells centrallager där HVO100 används eller kompenseras för istället för fossil diesel.

Att välja närproducerat är ofta ett bra klimatval då det som regel innebär kortare transporter och bättre energimix i produktion. 2025 ska 95% av det vi säljer i norden vara tillverkat i Norden. Att kablarna utvecklas och tillverkas lokalt säkerställer kvalitet och ger lägre utsläpp från transporter och skrot.