Innovation

Solsjön i Sjöbo

19 dec. 2023

Digital dokumentation av solens kraft

I skånska Sjöbo är temperaturen precis under nollan och rådjuren söker mat utanför en av Sveriges största solcellsparker. Lokalborna tycker att solcellsparken ser ut som en stor sjö vilket gjort att Svea Solars anläggning på obrukbar åkermark tagits väl emot. Idag är panelerna täckta av snö och innanför grinden till parken hoppar en hare fridfullt omkring. Haren är inte ensam inne på området men med tanke på att inhägnaden är 20 hektar stor kan den äta gräset under solcellspanelerna i lugn och ro utan att störas av Ola Hagbyhn, Elchef Svea Solar eller underentreprenörerna Thomas Ståhle, Elmyra El, Tele & Datainstallationer och Magnus Andrell. Vi tar ett snack med Ola.

Faktaruta

Företagsnamn: Svea Solar

Plats: Sjöbo, Skåne

Antal anställda: Över 1000 anställda runtom Europa

Verksamma inom: Svea Solar Utility Service AB är ett av Europas snabbast växande cleantech-bolag, och Sveriges ledande solenergibolag. Bygger solenergisystem i privat- företags- och park-segmentet vilket möjliggör att fler kan bli självförsörjande på solel.

Personnamn: Ola Hagbyhn

Roll: Elchef med elanläggningsansvar

Antal år på företaget: 1,5 år

Utbildning: Elingenjör, auktoriserad för högspänning. Är elektriker i grunden men kommer senast ifrån mobilnätsbranschen.

Petad ifrån förstaplatsen, hur känns det?

När Svea Solar byggde Sjöbo Solpark 2019 var det Sveriges största solcellspark men solcellstekniken går framåt och  utbyggnaden har rusat det senaste åren så det är naturligt att det blir större parker som levererar högre effekt. Dessutom är det fortfarande Svea Solar som har Sveriges största solcellspark, Fjällskär Solpark, så det gör inte så mycket att just denna inte längre är störst. Större delen av denna park har paneler som endast tar emot sol på ett håll, nu för tiden använder vi bara dubbelsidiga, bifacial, paneler som ger effekt på båda håll.

Större delen?

Ja, anläggningen här kompletterades bara ett år eller två efter invigningen och blev större med total leverans om ca 19 MW. Vid kompletteringen användes de nya panelerna.

Hur fungerar det att utöka en befintlig anläggning?

Det ställer krav på att man tänkt till från början och tagit höjd för framtida expansion. Exempelvis är det viktigt att dimensionera rätt och kanske gå upp i tvärsnitt när man väljer kraftkabel.

Beräknat genom Nexans Eco Calculator kanske?

Haha, man får använda vilket verktyg man vill men det är alltid klokt att kolla över dimensioneringen en extra gång när man väljer kabel. Vi gör alltid en ekonomisk dimensionering, främst för att minska förlusterna - ingen vill väl investera i en anläggning där energin försvinner ut i intet. Vi vill påskynda övergången till förnybara energikällor och driva ut fossila bränslen ifrån nätet. Genom prisvärda och  storskaliga solenergilösningar blir solenergi tillgängligt för fler. Ekonomin är en självklar del för att lyckas med detta utan att vi tummar på regelverket eller säkerheten.

På tal om ekonomi, vad gör tre personer här på plats en vinterdag?

Vi genomför periodisk kontroll och underhåll där vi b.la går igenom anläggningens spänningsnivåer, jordfelsbrytare och reläskydd. Det är smart att göra det på vintern för det känns onödigt att göra en solig sommardag när anläggningen ger mest effekt. På så sätt håller vi nere förluster och utebliven inkomst.

Hur dokumenterar ni ert arbete?

Vi har satt upp Nexans Evermark i alla åtta transformatorkiosker på området dit 160st växelriktare är inkopplade. Digital märkning och dokumentation är rätt väg framåt och vi har redan Evermark i en park i Gävle och är väldigt nöjda med upplägget.

Berätta mer

Evermark gör att vi inte behöver pärmar eller flödesscheman i skåpen. Alla elektriker vet hur dessa papper blir efter kyla och fukt, det är ingen rolig historia. Om man ens hittar pärmen. Nexans Evermark gör det lätt och enkelt att sitta i lugn och ro på kontoret för att lägga upp sin anläggning från start och sedan finns allt lättillgängligt digitalt till de som behöver komma åt informationen.

Hur kom ni i kontakt med Nexans Evermark?

Det var faktiskt via Elektrikerpodden där Nexans Design Lab Manager, Jenny Nyström, pratade om Evermark som idéen föddes.

Sen var det bara plug and play?

Nja, det är i ett tidigt skede och det är lite learning-by-doing som gäller. Här är Nexans väldigt generösa med att hjälpa till och öppna för nya tillägg i appen.

Har ni lärt upp er personal på detta nya arbetssätt?

På sikt kanske vi behöver utbilda personalen men vi jobbar med lås som likt Evermark använder NFC-teknik så de flesta som arbetar hos oss är bekanta med tekniken. Förutom alla kollegor på Svea Solar så har vi ca 200st externa montörer i Sverige samt underentreprenörer som alla behöver kunna ta del av dokumentation på något sätt. Alla har med sig en telefon så då är digital dokumentation smidigt. Vi har inte råkat ut för dålig mobiltäckning än men eftersom jag kommer ifrån mobilnätsbranschen så vet jag att det kan uppstå och då hoppas jag att Evermarks offlineläge ändå löser problemet.

200st externa montörer, det var många.

Ja, marknaden har exploderat som bekant och även om privatpersoners investeringar minskat något det sista så är det många som satsar på parker och industritak med solceller. Hela elbranschen lider av att det är brist på rätt arbetskraft och det behövs tas ett krafttag att locka fler till branschen samt vara hårdare i kontroller och krav så att man blir av med lekmännen vars installationer kan lämna mycket mer att önska.

Så vad säger du till de som funderar på att söka en elutbildning?

Gör det! Man slutar aldrig lära sig inom detta område och att ha det som arbete är väldigt utvecklande personligt. Går man exempelvis El- och energiprogrammet på gymnasiet så kan man bli i princip vad som helst. Det finns såväl praktiska som teoretiska yrkesroller.

Och om du får önska dig något av jultomten?

En större bil! Nä, men seriöst så vill jag få in en hel massa personer med rätt kompetens till branschen. Jag vill som sagt också se hårdare och tydligare krav från branschen för att säkerställa säkra installationer som är rätt dimensionerade och håller länge – det är enda sättet vi kan klara den elektriska omställningen.

Då hoppas vi att tomten har gott om utrymme i säcken. Tack för idag!

Tack själva, det var kul att visa upp vår solcellspark. Ni är välkomna tillbaka i sommar och se hur det ser ut när den producerar för fullt.

Johannes Josefsson

Kommersiell Produktchef, Digitalisering och Elektrifiering