Företaget

Nexans tecknar avtal om att förvärva La Triveneta Cavi

13 feb. 2024

Nexans meddelar idag att man tecknat ett avtal om att förvärva ikoniska La Triveneta Cavi, med erkänd spetskompetens inom det europeiska mellan- och lågspänningssegmentet. La Triveneta Cavi är baserat i Italien och tillverkar främst lågspänningskablar för byggnader, infrastruktur, brandsäkra kabelsystem och förnybar energi i 30 länder.

Företaget grundades 1965 av Ermenegildo Scalabrin, Gastone Massignan och Bruno Gobetti.  Det sysselsätter cirka 700 personer och genererade löpande intäkter på mer än 800 miljoner euro under de senaste tolv månaderna. La Triveneta Cavi har en förstklassig industriell verksamhet i Italien, som inkluderar tre kabelproduktionsenheter med effektiv logistik i Brendola och Tolentino, samt en egen koppardragningsanläggning i Montecchio, Maggiore.

Strategiska fördelar:

• Nexans genomför sin strategi: Det föreslagna förvärvet är ett betydande steg framåt i Nexans strategi att bli en renodlad aktör inom elektrifiering. Nu tillför man en välkänd aktör med en lång tradition av förstklassig innovation och industriella plattformar, samt en mycket erfaren ledningsgrupp med en stark meritlista.
  • Fördelar för kunderna: Förvärvet innebär en förstärkning av Nexans portfölj av installationskablar för att möta den stora marknadsförändringen mot brandsäkerhet: den globala efterfrågan på brandsäkerhetskablar förväntas öka med ca +13% CAGR under perioden 2021-2030. Efterfrågan kommer att fortsätta stödjas av nya säkerhetsbestämmelser, ökad efterfrågan på el samt trender inom nybyggnation och renovering. Nexans kommer att vidareutveckla La Triveneta Cavis erfarenhet av brandhämmande egenskaper för att utöka koncernens globala erbjudande inom brandsäkerhet.
  • En värdefull transaktion för Nexans aktieägare: Förvärvet av La Triveneta Cavi kommer att generera synergier och därmed värde för aktieägarna. Dessa synergier förväntas uppnås genom integrationen av La Triveneta Cavis verksamhet i Nexans, tillsammans med införandet av Nexans egenutvecklade program, SHIFT Performance och SHIFT Prime, för att förbättra kundfokus och mervärdeskapande lösningar.

“ Förvärvet av La Triveneta Cavi blir en viktig milstolpe på vår resa mot att bli en renodlad aktör inom elektrifiering. Italien är den tredje största ekonomin i euroområdet, den näst största tillverkningsekonomin i Europa, med högutbildade talanger och erkända spetskompetenser inom forskning och utveckling samt industriella processer. Vi är mycket glada över att kunna välkomna La Triveneta Cavis 700 medarbetare till den större Nexansfamiljen. La Triveneta Cavi kommer att tillföra Nexans en omsättning på mer än 800 miljoner euro, fyra produktionsenheter med tekniska plattformar som kommer att stärka vår produktportfölj och möjliggöra snabbare lanseringar av nya hållbara erbjudanden på marknader med hög efterfrågan. Kombinationen av Nexans och La Triveneta Cavi kommer att bli en verklig katalysator för kabelproduktion "Made in Italy" i Veneto-regionen i Italien, vilket kommer att medföra betydande investeringar och arbetstillfällen för La Triveneta Cavi. ”

Christopher Guérin

Nexans koncernchef

“ Nexans kommer att tillföra betydande resurser för att ytterligare expandera La Triveneta Cavis verksamhet, framför allt för att påskynda införandet av brandsäkerhetstekniken. Genom att kombinera vår entreprenörsanda med Nexans banbrytande och flexibla kultur är vi redo att driva innovation och skapa omvälvande effekter. Vi är stolta över att ha hittat rätt partner som kan förbättra det arbete som vår personal hittills har utfört och fortsätta utvecklingen av vårt företag. ”