Företaget

Finbesök på fabriksbesök

31 maj 2024

Ett heldagsevent på fabriken i Grimsås

På torsdagsmorgonen samlades en grupp förväntansfulla elektriker från olika delar av Sverige utanför portarna till Nexans fabrik i Grimsås. Det var vinnare från vår Adventstävling i samarbete med @willefix tillsammans med en del speciellt inbjudna egenföretagare, besiktningsmän och installatörer som väntade på en dag fylld av lärande, tävlingar och gemenskap. Stämningen var på topp redan när de möttes upp hos portvakten av Nexans Digitala Marknadskoordinator Sofia Stocks.

Morgonpresentation och gemensam frukost

Med doften av nybryggt kaffe och nybakat bröd i luften fick besökarna höra en företagspresentation av Aron Andersson, Produktchef Elnät, och Jonas Brännström, Produktchef Installation. De delade med sig av Nexans historia, vision, mål och några spännande nyheter om kommande produkter. Elektrikerna lyssnade intresserat och ställde många frågor.

Fabriksvandring: En kabel blir till

Efter frukosten delades gruppen upp i två, och den första gruppen påbörjade sin fabriksvandring. De fick en inblick i varje steg av kabeltillverkningen, från koppardragning och linslagning till isolering, mantling och testning av kablar. Att se fabriken i aktion och hur varje kabel noggrant tillverkas och testas, var både imponerande och inspirerande tyckte besökarna.

Efter att ha sett leveransspolningen och ringslagningen där kabel spolas och packas till mer användarvänliga förpackningar så fick besökarna vid det nya färdigvarulagret se de självkörande truckarna, AGV (Automated Guided Vehicles) som smidigt transporterar pallar med leveransklar kabel dag som natt. Här utmanades de också lagvis i en spännande trekamp. Tävlingarna bestod av "Reaktionshuset", där snabbhet och precision sattes på prov, "Åter & Vinn", som fokuserade på pricksäkerheten att återvinna material samt att skala närmast 21 cm av den nya kabeln #CENSUR# där både ögonmått och praktiskt handlag ställdes på prov. Alla deltagare gjorde en fantastiskt insats påhejade av sina lagkamrater men med @Solpanelstjejen skalning av exakt längd stod grupp 2 som solklar vinnare!

Säkerhet och högspänning

Vandringen fortsatte till produktionen av Larm & Säkerhet samt Högspänningen, där besökarna fick se hur säkerheten prioriteras i varje aspekt av tillverkningen. De fick också en demonstration av hur Nexans arbetar för att säkerställa att våra produkter möter de högsta standarderna.

Lunch och teoretisk Kabelskola

Efter en händelserik förmiddag var det dags för en gemensam lunch. Som torsdagstraditionen bjuder serverades det ärtsoppa och pannkakor, och samtalen flödade fritt kring borden. Diskussionerna fortsatte under eftermiddagen när grupperna bytte aktiviteter. De som hade gått fabriksvandringen deltog nu i en teoretisk kabelskola, där de fick möjlighet att klämma och känna på några av företagets senaste produkter och få en djupare förståelse för tekniken bakom dem.

Avslutning med fika och prisutdelning

Dagen avslutades med en trevlig fika och prisutdelning. Eller egentligen avslutades dagen i sommarregnet med att @willefix visade upp sin otroligt välorganiserade firmabil för några som dröjt sig kvar på parkeringen. Det var underbart att se gemenskapen som växt fram under dagen och hur alla delar med sig av tips och trix.

Nexans sammanfattar dagens besök med att konstatera att få träffa slutanvändarna och höra deras perspektiv är ovärderligt för Nexans vars mål är att tillverka kabel som underlättar just dessa personers vardag. Vi riktar ett stort tack till alla besökare samt alla Nexans anställda som gjorde denna dagen så minnesvärd. Varmt välkomna tillbaka!

@Liljebergsel
@Rolig_elektriker