Installation

ELEKTRIFIERING AV FRAMTIDEN

5 aug. 2024

Vi erkänner!

Även om vi sällan erkänner det så vet vi på Nexans att elektrifieringen av framtiden kräver mer än kabelutveckling. Ett sådant exempel är att Sverige befinner sig i slutfasen av att byta ut alla elmätare till smarta elmätare för att möta moderna energikrav och förbättra effektiviteten i energianvändningen. Vi tog ett snack med Arif Mohammadi på ONE Nordic som dessa veckor åker runt i Ulricehamn och byter elmätare på uppdrag ifrån Ulricehamns Energi, UEAB.

Namn: Arif Mohammadi

Ålder: 25 år

Bor: Uddevalla

Utbildning: Elteknik på gymnasiet

Firma: ONE Nordic

Antal år på företaget: Ca 3 år

En miljon smarta elmätare

Hur många elmätare har du bytt?

Oj, det vet jag inte men tillsammans med mina kollegor på ONE Nordic så har vi bytt en miljon elmätare.

En miljon!?

Ja, vi började på västkusten och har sedan rest runt i större delen av Sverige. Nu är det Ulricehamns tur.

Hur många har ni kvar?

I Sverige ska alla elmätare vara smarta till årsskiftet 2024/2025, för vår del räknar vi att vara klara i oktober. Så vi är snart i mål.

Vad är grejen med smart elmätare?

Smarta elmätare möjliggör realtidsövervakning av elförbrukningen, vilket hjälper både hushåll och företag att optimera sin energianvändning och minska kostnaderna. De bidrar också till en mer stabil och hållbar energiförsörjning genom att underlätta integrationen av förnybara energikällor. Mätarna är förberedda för exempelvis timtaxa och solceller då de mäter åt båda hållen.

Det låter… smart.

Ja, dessutom är de uppkopplade med eget SIM-kort och ger elbolagen bättre verktyg för att hantera elnätet och upptäcka fel snabbare. Övergången bidrar till Sveriges strävan att bli mer energieffektivt och miljövänligt.

På tal om miljö, vad händer med de gamla elmätarna?

De återvinns och minns jag rätt så kommer 70% av materialet att kunna användas på nytt.

Blir det semester för dig när alla elmätare är utbytta?

Jag vet inte hur framtiden ser ut när detta uppdrag är slutfört. De flesta arbetsgivare ställer krav på erfarenhet och dit räknas inte utbyte av elmätare tyvärr.