Telekom

Nexans GRHL Ultimate™ – kärlek vid första blåsningen

1 juli 2024

Minns du första gången?

Kenth Wennerstam, projekteringsledare på Savman, står längs en landsväg mellan Vrigstad och Sävsjö tillsammans med sin son Kenny Wennerstam, fiberprojektör på Savman. De är på glatt humör och diskuterar gårdagens bedrift då de båda fick uppleva kärlek vid första blåsningen. Trots många år i branschen så är det första gången de väljer Nexans fiberkabel, närmare bestämt Nexans GRHL Ultimate™ 144. Det är kärlek direkt.

Nexans Gustav Nädele produktchef infra, och Per-Magnus Johansson, säljare infra, finns alltid nära för sina kunder och möter upp vid vägrenen för att höra mer.

Kenth började med fiber i Sävsjö som entreprenör under den svenska fiberruschen år 2004 och har sedan 2007 varit anställd av det kommunala bolaget Savman som levererar tekniklösningar och tjänster via fibernätet i Sävsjö kommun.

Denna gång är det dags att framtidssäkra och byta ut en av de fiberkablar som grävdes ner år 2004. Under åren har Savman hittat ett effektivt arbetssätt inom bolaget i nära samarbete med lokala entreprenörer.

Personbästa

På plats hittar vi också fiberblåsaren Per Carlsson ifrån Tranås Energi och Alexander Elofsson, grävmaskinist ifrån Slageryds Entreprenad - två av samarbetspartnerna som varit med länge. Alexander har stenkoll på vart alla brunnar ligger och uppskattar smidigheten med att känna alla inblandade.

Även Per är rutinerad och har blåst många mil fiber genom åren men tillsammans med Nexans Ultimate har han denna gång slagit sitt personbästa med en sträcka på 3555 meter utan stopp ”hade det inte varit slutstation så hade vi säkert kunna blåsa ännu längre”. För att ytterligare förstå allas glädje så måste man ha med i beräkningen att den blåstes i ett befintligt rör som grävdes ner för 20 år sedan. Röret går både i väg och i vägren och har utstått nordiska väderomslag och påfrestningar med tjäle och liknande i två decennier.

Människor, lasermärkning och en fiberrik frukost.

Det börjar bli trångt i vägrenen när även Savmans VD Johan Thomélius ansluter tillsammans med Angelica Magnusson, kundsupport, samt Christian Aspås, tekniker. Det pratas tekniska framsteg och dagens luttrade rävar genomför nageltestet för att se hur Nexans lasermärkning står sig vid handhavande. Det blir toppbetyg ”det var omöjligt att ens skrapa bort en liten bit”. Rejäla frukostmackor tillsammans med kaffe intas och kanske har det något med Kenths erfarenhet att göra - för ett mätt gäng är ett glatt gäng. Just erfarenhet är ett ämne som ständigt återkommer och trots tekniska framsteg med smalare kablar och lasermärkning så väger erfarenhet tungt. Att veta vart kablar och brunnar finns, att kunna handskas med en blåsmaskin i alla väder, att känna till små enkla knep när man behöver slinga kabel i en åtta osv. är ovärderliga. Johan som är ny på VD-positionen kan lugnt luta sig mot dagens gäng.

Blåser kalla vindar

Johan berättar om hur Sverige ligger i framkant med fiberutbyggnaden och att den stora utbyggnaden är avklarad på de flesta platser, så även här i Sävsjö Kommun där man täcker 100% av tätorterna och 98% av landsbygden. Mycket av dagens fiber går till att ersätta och förstärka befintligt nät. Han instämmer i bilden om bolagets satsningar på erfarenhet, människor och lyckade samarbeten. På senare år ligger det även stort fokus på säkerhet, ett fokusområde som delas med kollegorna ute i landet. Att kunna erbjuda en säker anslutningspunkt i egenägda lokaler med egen övervakning till operatörer är en fjäder i hatten för Savman då oroliga tider i världen ställer krav på beredskap, motståndskraft och uthållighet. Samma säkerhetstänk appliceras när man ska välja kabel så att ha möjligheten att få högkvalitativ fiberkabel utvecklad och producerad i Grimsås några mil bort slår högt.

Nexans fiberkabel dyker upp i brunnen 1970 meter bort och gänget drar vidare till nästa brunn där det ska dubbelblåsas, alltså blåsa i en ny kabel i ett rör där det redan ligger en kabel. Nordanvinden drar igång på allvar och regnet öser ner över åkern där brunnen är belägen men detta stoppar inte arbetet.

En rundklippt tvättsvamp fästs i änden av fiberkabeln, ett av Pers många erfarenhetsknep för att undvika problem. När den uppslingade kabeln behöver vändas görs detta utan att några ord behöver utbytas. Det ser ut som koordinerad dans på åkern och det tar inte många minuter innan fibern dyker upp i nästa brunn på andra sidan ån.

Finns den ultimata kabeln redan?

Gänget värmer sig i varmluften ifrån kompressorn och när frågan om vad de i framtiden önskar sig av en fiberkabel blir alla tysta tills Per säger: ”Nexans GRHL Ultimate 144 är liten och nätt men ändå stabil. Den glider lätt och är inte för tjock samtidigt som det inte är något problem för blåsmaskinen att få tag i den. Kabeln är stabil och har inte strulat något utan allt har gått jättebra”. Övriga gänget instämmer så Pers ord får bli deras kärleksförklaring till framtidens fiberkabel – som redan finns.

Tusen tack för gästvänligheten ifrån alla inblandade.

Gustav Nädele

Kommersiell Produktchef, Infra