Telekom

En smal sak

1 okt. 2024

Nexans lanserar smalare och mer flexibel fiberkabel GAHSQ 192 - innovation från Grimsås

Nexans fortsätter sitt långsiktiga och intensiva utvecklingsarbete i Grimsås med lanseringen av den uppdaterade fiberoptiska kabeln GAHSQ 192. Kabeln har genomgått en betydande förbättring där diametern reducerats från 19,3 mm till 14,9 mm. All utveckling och tillverkning sker in-house i Grimsås, vilket ger korta beslutsvägar från idé och test till färdig produkt.

En smal sak – det är säkert

Nexans strävar efter att konstant förbättra sina produkter för att möta marknadens och kundernas behov.

Den nya kabeln GAHSQ 192 är inte bara smalare utan också brandklassad och idealisk för inomhusbruk. Kabelns minskade diameter gör den lättare, mer flexibel och enklare att hantera. Detta innebär förbättringar för både arbetsmiljö och miljön, med mindre materialanvändning och minskad vikt som minskar belastningen på installatörer och bidrar till en lägre miljöpåverkan.

Gustav Nädele
“ Med den nya GAHSQ 192 tar vi ännu ett steg i vårt ständiga arbete med produktutveckling och innovation här i Grimsås. Att ha hela processen under samma tak ger oss en unik möjlighet att snabbt förvandla idéer till färdiga produkter och fortsätta leverera marknadsledande lösningar. ”
Produktchef Infra

Fördelar med GAHSQ 192:

• Smalare diameter. Från 19,3 mm till 14,9 mm
  • Ökad flexibilitet och enklare installation
  • Minskad vikt för bättre ergonomi och lägre miljöpåverkan
  • Brandklassad för inomhusbruk (Dca-s2,d2,a2)
  • Utvecklad och tillverkad i Grimsås

Nexans fortsätter att visa vägen inom kabelutveckling med fokus på kvalitet, hållbarhet och innovation – allt under samma tak i Grimsås.

Kommersiell Produktchef, Infra